ordu-logo
Son Dakika
24 Ocak 2017 Salı

“Haylazdır çoğu dizelerim…”

24 Kasım 2015 Salı, 12:54

 

Ordulu şair/yazar Mustafa Karademir; “Sardunyalar Yalan Söylemez“ adlı 2. şiir kitabını “Sevgiliye saygıyla eğilmiştir bütün dizelerim” sözleriyle değerlendirdi.

Kendisi ile yeni kitabı ve şiir üzerine bir söyleşi yaptık.

Bu ikinci şiir kitabınızın bir öyküsü olmalı değil mi? Bir gerçekliği, yaşanmışlığı ve toplumsal gerçeklik içindeki yeri, içeriği, duruşu, sesi, soluğu birazda bunlardan bahseder misiniz?

  1. Karademir; “Aslında ‘Sardunyalar yalan söylemez’ kitabımın çıkış noktası ‘Sevgili Kırmızı’nın yazılmasa eksikliğini duyacağım yaşanmışlıklardır. ‘Sardunyalar Yalan Söylemez’ ve ‘Sevmek de Yorulur’ adıyla iki bölümden oluşmaktadır. Sevgili Kırmızı’da olduğu gibi bu şiir kitabımda da aynı isimli şiir yer almamaktadır. Şiirlerimin kırık dizeler, duygu atlamaları ve yaşanmışlık içinde bir karşılığı vardır. Soluğunu herkes duyamaz. Kokusunu da. Dizelerin içinde çoğu zaman harflerin sesini duyarsınız. Pek az kahkahasına denk gelirsiniz. Haylazdır çoğu dizelerim. Sevişme yorgunudurlar. Ayrılık başka bir şekilde çıkar karşınıza. Hüzün başka… Eşkıyayı olmayı istersiniz bazılarında. Ve sıkılmış bir yumruk gibi durmak acının, yoksulluğun karşısında… Şiirlerin tamamı hani ne derler ’tamamına erdirilememiş’ bir sevinin yaşanmışlık boyutlarındaki gelgitler, azlar, yorgunluklar üstünedir. Sevgiliye saygıyla eğilmiştir bütün dizelerim. Elinden gelse damperli bir kamyon çiçeği kapısı önüne boşaltacak dizelerle yol aldım sayfa sayfa…”

– Şiirlerinizde temmuz, çiçekler-fesleğen, sardunya-, doğanın renkleri ve halleri sık kullandığınız dokular ve sözcükleri Mustafa Karademir’in şiirlerinde nasıl açıklarsınız?

  1. Karademir; “Doğa ve kadın halleri, yüzleri, elleri yani bütün halleriyle şiirimin vazgeçilmez imgesel temelidir. Somut yaşamı oluşturan nesnelerin, görüntülerin konuştukları bir dil ve kullandıkları bir alfabe vardır. Ve bu dili ben anladığımı ve/veya en azından anlamaya çalıştığımı düşünüyorum. Uzaktan bir kadına baktığımda, taşın sessizliğini duymazsam onlarla konuşamam. Geçmişte kalmış, elden kaçırılmış, yitirilmiş, fark edilmiş, beklenilmiş, yaşanmış, yarımda kalmış, beklenilmiş veya eskitilmiş-kullanılmış- ve başka çağrışımlar, duyumlar ve sesler bir “hatıra” sözcüğü için açılmış haldir. Ben bunu başka sözcükler içinde yapmaya çalışıyorum. Bir bakıma şiir imgesi insanın “şimdisi” ile ”geçmişi-geleceği” arasında ilişki kurmasını sağlayan bir araç, köprü, vesile, dildir. Beaudelaire şair için, ‘kalabalıklar içinde yalnız olmasını, yalnızken de kalabalık olmasını bilen kişi’ demiyor muydu? İşte ben bu şairlerden biri olmalıyım. Şiirlerimde öteden beri bir ‘gerçeklik’ anlayışı söz konusudur. Sevgili Kırmızı isimli şiir kitabımda ‘Seni öper gibi gecenin bir yarısı/ sardunyanın çiçeklendiği yerden öpüyorum’ diyebilmek için nasıl bir halde olmak gerekiyor işte bunu okurun bulması gerekiyor.

– ”Sardunyalar yalan söylemez” şiirinizde-bölümünde- Mustafa Karademir şiirinin hep yaptığı bir “sesleniş bir yaşanmışlığa not düşme, küçük şeyleri-ayrıntıları-değerli kılmayı “nasıl açıklıyorsunuz. Bundan sonrası şiirlerinizde de bu anaforu bu dalıp gitmeleri bu “Çok değil dolu bir Pazar filesi kadar mutluluktu istediğim” diyecek kadar azla yetinmenin süreceğini söyleyebilir misiniz?

  1. Karademir; “Zaten; Sevgili Kırmızı adlı kitapta ve bu son kitabım olan “Sardunyalar yalan söylemez” ve sonraki dosyamda yer alan şiirlerimde hep bir kadının varlığı vardır. Seslenişim duyulsun diye değil ama seslendiğimin bilinmesi adınadır. Toplumsal bir kaygı olsa da ben şiirimi bir sevi işinde çalışan çırak olarak görüyorum. Hep çırak kalacak. Usta olmayı belki de hiç istemeyen… Şiirimin zamanla ve yaşanmışlıkla evrildiğinide söyleyebilirim. Genel olarak kadının ve benim hayatımda, elimde, sözcüklerimde ve/veya koynumda olan kadınımı anlatma konusunda yeterli olduğumu düşünmüyorum. Az geliyor bana onu anlatmanın yolları. Bu nedenle çoğu zaman öze, manaya gidiyorum yani doğaya… Böyle olunca ‘mor dağlar’ ile ‘serçeyle’ bir şekilde yolumuz bir oluyor. Dost oluyoruz. Çoğu zaman onlara soruyorum sevdamı-sevdiğimi.

-Kitabın son bölüm şiirlerinde “Hoşçakal” seslenişi hakkında diyecek bir şeyleriniz olmalı değil mi? Bildiğimiz hoşçakallara pek benzemiyor. Bir dizesinde” Hoşçakal. Gitme kal…” diyorsunuz.

  1. Karademir; Ben hiçbir zaman bu sözcüğü “veda” anlamında kullanmadım. Elbette bir karşılığı vardır. Her bir -hoşçakalın- bir hoşgeldini yok mudur? Ben bu sözcüğün bu tarafıyla ilgilendim yoksa nasıl derdim “Hoşça kal. Gitme kal…” diye. Evet, koca şair mapus odasına buyur ederken söylediği Hoş Geldin’i bende yüreğime girişine özel söylemişim bu güzelim “hoşçakalı”.

– İkinci bölüme adını veren “Sevmek de yorulur” dizesinin şairi Cahit Zarifoğlu olma üzere daha birçok şairin dizelerini kullanıyorsunuz şiirlerinizde bu konuda neler söylersiniz?

  1. Karademir; Güzel olanın sahibi olmayı istemek galiba biz insanlara özgü bir şey olsa gerekiyor. Sahiplenmek ve mülkiyet duygusu iyi, doğru ve güzel şeyler ortaya çıkarmamızı çoğu zaman engellemiştir. Yazarların böyle sözlerine denk geldiğimde bir çocuğun kaybettiği ve ne çok sevdiği oyuncağını bulduğu an kadar mutlu oluyorum. Az bir süre bu ama olsun. Mutluluk böyle bir şey değil mi zaten. Azın en güzel hali… Hasan Hüseyin, Nazım, Salih Bolat vb. şairlerin dizelerini paylaşıyor olmak gurur verici bir şey…Aslında bu bölümün adı kitabın dosya halinde “ Bu adam sana seviyor” olacaktı. Ne oldu ve/veya nasıl bir duyguyla değişti inanın tam olarak anımsamıyorum.”

Teşekkür ederiz sevgili şair. Okurlarınız sizinde dediğiniz gibi bu son şiir kitabınızın kıyısında köşesinde bir yerinde kendi yaşamlarına denk düşen bir harf, sözcük ve/veya cümle bulmanın keyfini sürerler. Röportaj, Gözde Özgür (Ordu Hayat)

 

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Web Tasarım
ankara escort porno izle porno turk porno eskisehir escort bodrum escort bursa escort bursa escort Samsun Escort Bursa Escort mersinliescortt izmir escort istanbul escort izmir escort ankara escort Samsun Escort konya escort oyuncak hikayesi 4 izle Fethiye Escort porno izle fatsa haberleri eskişehir web tasarım escort ataşehir kuşadası escort